119 centres culturals de Catalunya exposaran a les seves seus obres relacionades amb el liceu en el marc del seu 175è aniversari

Museus i Liceu: una història compartida és el resultat d’un projecte entre museus, col·leccions, biblioteques, arxius i centres d’exposicions de Catalunya i el Liceu per commemorar el 175è aniversari del Gran Teatre.  L’acció també vol contribuir a fer xarxa i establir lligams entre les institucions culturals del país.

119 centres culturals han seleccionat una o diverses obres de les seves col·leccions relacionades amb la història del Liceu que exposaran durant uns mesos a les seves seus, entre el 15 de març de 2022 i el 31 de juliol de 2023.

La iniciativa aglutina centres com ara el MNAC, Museu Picasso, Museu Dalí,  MACBA, CCCB, Museu Municipal de Calella, Museu de la Vida Rural. Fundació Carulla, Casa Museu Isaac Albéniz de Camprodon, Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona, La Pedrera – Casa Milà, Arxiu General de la Diputació de Barcelona, Museu Municipal de Llívia, Museu de l’Empordà, Museu Europeu d’Art Modern, Museu del Futbol Club Barcelona, Fundació Antoni Tàpies, Fundació Miró, entre molts d’altres. El llistat complet es pot consultar en aquest enllaç.

En total són 77 centres participants a la província de Barcelona, 25 a la de Girona, 7 a Lleida i 10 a Tarragona.

Al voltant de 145 obres composen aquesta eclèctica mostra, des de pintures, fotografies, esbossos escenogràfics, diorames, documents, escultures, instruments o objectes personals de personalitats vinculades al Liceu, entre d’altres.

Moltes de les obres tenen una relació directa amb el Teatre, d’altres, però estan relacionades amb el món de l’òpera, la música o el teatre, i formen part, alhora, de l’herència cultural necessària per ser on som avui i documentar la història del Gran Teatre del Liceu.

Durant les temporades 2021/22 i 2022/23, el Gran Teatre celebra l’efemèride amb un seguit d’activitats participatives arreu del territori, amb l’objectiu de compartir tots els anys d’història del Teatre amb aquelles persones i entitats que, d’alguna manera, han contribuït a construir-la.

Al costat de cada peça exposada a cada centre, hi haurà una cartel·la amb un QR des del qual es podrà consultar totes les obres d’aquesta acció. Tota la informació detallada es pot trobar al lloc web, un portal especialitzat que s’ha habilitat des del Liceu per poder consultar totes les peces que hi participen, així com una explicació extensa de cada obra.

El Museu Etnogràfic de Ripoll és un dels participants, ja que compta amb el diorama dels pastors del Pla d’Anyella, que reprodueix una de les imatges típiques de les muntanyes dels Pirineus: la transhumància dels ramats. Els autors d’aquest diorama són Salvador Alarma i Josep Mestres Cabanes, dos dels principals escenògrafs que van treballar al Gran Teatre del Liceu.