Juliol 2021

L’Escola Vedruna de Ripoll enguany ha portat a terme dos projectes interdisciplinaris conjuntament amb el Museu Etnogràfic de Ripoll.

El primer projecte anomenat Emociona’t, té com a producte final una exposició temporal feta pels mateixos alumnes al museu. L’exposició són el resum, les idees, però sobretot, les emocions dels alumnes viscudes durant el confinament.

Aquest projecte va prioritzar durant tot el trajecte, les emocions i l’art, ja que són una eina molt poderosa per poder incloure els alumnes i fer el projecte més enriquidor.

El Museu Etnogràfic va col·laborar en donar a conèixer què és un museu, com es treballa en un museu i què hi podem trobar, què ha de fer un comissari d’una exposició temporal, i finalment, com s’ha de muntar una exposició.

Aquest projecte es va presentar als premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla. Els premis Baldiri reconeixen cada any, centres educatius, mestres i personal docent que fan apostes valentes i de futur amb projectes innovadors a les seves aules. Des de la Fundació Carulla estan convençuts que les col·laboracions entre escoles i creadors culturals tenen un potencial de transformació pels nens i nenes molt alt i per això els incentiven i impulsen des de les diferents categories d’aquests premis històrics.

El projecte va formar part de la categoria “Experiències” i en va ser un dels guanyadors.

El passat 6 i 7 de juliol, la Fundació Carulla va organitzar les jornades Mutare “Cultura contra l’emergència emocional”, a la Nau Bostik de Barcelona, en les quals l’Escola Vedruna i el Museu Etnogràfic, hi van participar presentant el projecte “Emociona’t”.

Exposició “Emociona’t” al Museu Etnogràfic de Ripoll

El segon projecte s’anomena “El museu al carrer”. El seu producte final era crear un escenari de l’aplicació MHM (Mobile History Map) i geolocalitzar objectes del Museu Etnogràfic al seu lloc d’origen.

El projecte també engloba totes les àrees curriculars. En aquest cas, el fil conductor eren les estàtues humanes. A partir d’aquí, l’escola va treballar conjuntament amb el Museu, amb objectes del fons escollits pels alumnes, amb la novetat de poder digitalitzar-los en 3D, gràcies al programa Giravolt.

Els objectes formen part de la història de Ripoll i els alumnes van conèixer quina història s’amaga darrere de cadascun dels objectes. Cada objecte amaga una persona, i cada persona una història diferent. Van conèixer també, perquè s’utilitzaven amb l’ajuda del Museu, però també dels avis i àvies.

Finalment, van reproduir escenes com si fossin Ripollesos/es d’abans.

Aquest projecte es va presentar al concurs Mschools Students Awards, una comunitat global de docents, investigadors i responsables de polítiques compromesos a impulsar un canvi en l’educació mitjançant la promoció i integració de l’ús de la tecnologia en l’educació. Dins de la comunitat hi ha un concurs, el Mobile History Map i aquest projecte va ser un dels dos guanyadors.

Digitalitzant objectes en 3D al Museu Etnogràfic