El Museu Etnogràfic de Ripoll enceta any amb moltes ganes i noves propostes pel 2023.

La primera novetat d’enguany  serà Descobrim el fons dels magatzems. Des que el nou Museu va obrir les portes fa més de deu anys, el nostre fons ha anat creixent any rere any. Són moltes les persones que pensen que és un bon lloc per deixar el seu llegat un cop ha servit generació a generació, i tot i perdre l’ús, forma part dels records i de la memòria familiar.

Al Museu acollim aquests objectes, els inventariem, documentem i si cal els restaurem, i els busquem un lloc on guardar-los. Tot i que no sempre pot ser a l’exposició permanent, és un lloc segur però amagat als ulls dels visitants. El valor d’aquestes noves adquisicions és el mateix que el de la resta de peces del nostre fons: memòria i vida que fan que el patrimoni que conservem creixi i, amb ell, el coneixement i el llegat del nostre territori i la nostra societat.

No totes les donacions es poden exposar a les vitrines, per això, iniciem aquest projecte que té com a objectiu mostrar temporalment algunes d’aquestes peces o col·leccions que sortiran dels magatzems per lluir a les sales del Museu.

La primera col·lecció exposada serà una mostra, la de cadenats de metall d’arreu del món, donats al Museu per Domingo Valencia l’any 2017, i es podrà visitar durant tot l’any 2023.

Pel que fa a les xarxes socials, el Museu seguirà actiu donant a conèixer el seu fons i les activitats i, com sempre, es dedicarà  l’any a unes temàtiques especials:

  • Dos cops al mes, a través de les històries d’Instagram, “Picabaralla entre objectes” (#PicabarallaEntreObjectes) en la qual es platejarà un petit dilema, escollir entre dos objectes diferents de la col·lecció permanent del Museu. El públic votarà escollint el que més li agradi.
  • “Curiositats de Ripoll” (#CuriositatsRipoll). Un cop al mes es publicarà al canal de Youtube del Museu un petit vídeo explicant notícies curioses antigues de les revistes El Catllar i Scriptorium, i es compartirà al Facebook i a Instagram.
  • “Festes i Tradicions” (#FestesiTradicions). Publicacions esporàdiques a Facebook i a Instagram sobre com es celebraven les festivitats i dades senyalades fa cent anys, extret de la revista La veu comarcal.

Respecte a la programació de visites, es seguirà amb la visita a l’Scriptorium, Farga Palau i l’augment de programades al Refugi antiaeri de Ripoll. Recordar que recentment la Farga Palau disposa d’un nou accés lliure a l’espai (informació i venda d’entrades a la recepció del Museu Etnogràfic de Ripoll).

A la web del Museu  s’hi anirà actualitzant tota la programació de visites guiades.

Com a activitats destinades al públic familiar, el Museu seguirà oferint la gimcana “Busca’m al Museu” amb nous intrusos i una nova activitat, que s’estrenarà per Setmana Santa.

Al llarg del 2023, també es podran visitar diferents exposicions temporals, de temàtiques variades.

També cal fer esment, que un dels eixos pels quals el Museu Etnogràfic de Ripoll treballa, és per l’assoliment d’una sostenibilitat i benestar de la comunitat. És per aquesta raó que s’implica amb altres institucions de la població, i algunes de les activitats que es realitzaran seran en col·laboració amb aquestes.