27 de gener de 2022

Cada any, el 27 de gener  la UNESCO rendeix tribut a la memòria de les víctimes de l’ Holocaust; aquest dia es commemora la lliberació l’any 1945 del camp  de concentració i extermini nazi d’ Auschwitz-Birkenau.

A Ripoll  a les 18 h,  tindrà lloc l’encesa de la flama commemorativa a la terrassa del Museu Etnogràfic.

A partir de les 19 h, al canal de Youtube del Museu Etnogràfic de Ripoll es penjarà;

• Lectura del manifest comú de l’associació Amical de Mauthausen
  • Xerrada “Auschwitz i el seu record, Ripoll i els seus deportats. Commemoració de les víctimes de l’Holocaust i recuperació de la memòria dels deportats locals”, a càrrec de Marcel Biosca Fortuny, historiador i antic guia al Museu i Memorial del camp de concentració de Sachsenhausen (Alemanya).

Acte organitzat per l’Ajuntament, el Museu Etnogràfic  i la Comissió de la Memòria Històrica de Ripoll.

.

Lectura del manifest comú cedit per l’associació Amical de Mauthausen, a càrrec d’Agustí Dalmau i Font:

.

“Auschwitz i el seu record, Ripoll i els seus deportats. Commemoració de les víctimes de l’Holocaust i recuperació de la memòria dels deportats locals”, a càrrec de Marcel Biosca Fortuny.

Marcel Biosca Fortuny, va néixer a Tarragona l’any 1992 i va graduar-se en Història, l’any 2015, amb menció en Guerra per la Universitat Autònoma de Barcelona. Després de graduar-se, va emigrar a Alemanya on va participar, al llarg del seu primer any, com a voluntari en diverses campanyes arqueològiques i en un museu de recreació històrica vikinga.

Posteriorment, i després d’assentar-se definitivament a la ciutat de Berlín, va treballar durant 2 anys com a guia acreditat a l’actual Memorial i Museu de l’antic camp de concentració de Sachsenhausen (situat a Oranienburg, a 30 km de la capital alemanya).

A causa de la pandèmia va retornar a Catalunya per cursar un màster d’Humanitats a la Universitat Rovira i Virgili i aprofitar, també, la seva experiència com a guia per tal de centrar el seu Treball de Final de Màster en el Camp de concentració de Sachsenhausen i poder-ne fer, posteriorment, difusió històrica, mitjançant diverses exposicions i xerrades divulgatives.”