Del 7 de març al 12 de juliol de 2020

Parlo de tu

Ramon Calsina Baró és un artista molt particular. La seva obra, com és natural en un artista plàstic, persegueix l’excel·lència de la imatge, l’impacte visual, la bellesa, i això ho persegueix sustentat en un gran domini de l’ofici, exercit amb estimació i responsabilitat.
Però la particularitat de Calsina rau en el fet que sempre explica alguna història. Es pot dir que el seu ofici és una eina ben esmolada per buscar respostes al sentit de la vida, per explicar-se allò que la visió del món li produeix en el seu interior, per explicar l’ànima humana a partir de la seva pròpia ànima.

Amb la seva mirada a voltes crítica, satírica, irònica, tendra, però sempre propera, empàtica, no s’ho mira des de dalt, sinó al costat mateix, barrejant la seva indigència, la seva petitesa, però també la seva transcendència amb la dels seus personatges. Per mirar l’obra de Calsina t’has, el que se’n diu, d’arremangar per submergir-te en el seu món.

En aquesta exposició, que hem titulat: Parlo de tu volem endinsar-nos en la mirada de l’artista cap a la dona. La seva extraordinària imaginació el porta, molt sovint, cap a la infantesa, allà, al seu barri del Poblenou de Barcelona, barri obrer de començament del segle XX, que bullia de reivindicacions, de lluites per millorar una vida dura.
En aquestes imatges hi surt representada, gairebé sempre, dona. La dona treballadora de fàbrica, de botiga, pal de paller de la família, a qui li tocava sempre la part més dura de la història. La dona, tan present en les imatges d’infantesa, segurament representava, per al tímid i introvertit infant Ramon, el redós d’acolliment d’aquell món on obria els ulls i que trobava massa dur i complicat i, també, injust.

Però és a partir d’uns pensaments de Ramon Calsina dedicats a la seva dona Rosa on la idea d’aquesta exposició neix i pren forma. Paraules de reconeixement i de gairebé penitència a la vegada, per la seva dèria darrere la feina, posant de relleu la importància d’ella en la seva vida i, també, en la seva obra.

Amb la Rosa troba, finalment, la família. Gràcies a ella, al seu lliurament incondicional, a la seva tendresa, s’enriqueix amb les responsabilitats i els sentiments que la família comporta. Ella el fa viure la realitat, que a voltes perd darrere la seva obsessió d’artista.
Per tot això Parlo de tu vol ser un petit homenatge a la Rosa, esposa de l’artista i amb ella es fa extensiu a totes les dones, a la figura femenina.

L’exposició “Parlo de tu. Calsina i la dona” s’inaugurarà el dissabte 7 de març a les 18 hores, al Museu Etnogràfic de Ripoll i es podrà visitar fins al 26 d’abril.