09.04.2020

Segells del Monument

Avui parlem d’una peça interessant de Setmana Santa: els Segells del Monument*. Ens l’explica Tomàs Raguer a la revista El Catllar del 19 de març de 1921:

En vàries poblacions es conserva el costum de portar al Monument uns segells de cera vermella, dels quals en reproduïm sis per mostra, trets d’un motlle regalat a l’Arxiu de Sant Pere per donya Pietat Vives viuda de Durand, en la casa de la qual se n’hi havien fet molts anys enrere. Nosaltres ja no hem aconseguit aquest costum; però visitant l’istiu passat l’arxiu mossèn Joaquim Bonet, d’Olot, ens digué que en aquella ciutat es practica tots els anys.

Imatge dels segells a la revista El Catllar

Es fan segells de dos tamanys, però tots de la mateixa cera vermella i els beneeixen. Dels grossos se’n posa un al pany de l’urna per a segellar-la, i els restants junt amb els més petits, en una safata que es col·loca sota la mateixa urna. Un cop tret Nostre Amo del Monument es reparteixen els segells, mitjançant una petita almoina que serveix per als escolans. Es donen els grossos al clero i persones de distinció i els petits al públic.

Segells de cera del Museu Etnogràfic de Ripoll.

Aquests segells es planten a les portes interiors de la casa per al mateix objecte que es claven en les exteriors i en les finestres creus fetes amb palma que hagi estat al Monument o bé raments d’avet beneït que també tenen la forma de creu: S’hi posen per a purificar les habitacions fent-ne fugir els mals esperits.

En altres llocs enganxen alguns el segell al ciri que han portat al Monument i que, com és sabut, s’encén en dies de temporal, quan el temps amenaça pedragaram. En el motllo que hem parlat és de fusta i s’hi podrien fer 60 segells a la vegada, tots amb dibuix distint, i menys tres que afecten la forma romboidal, tots de forma circular i del tamany publicat és una mica reduït de son original.

Motlles de fusta del Museu Etnogràfic de Ripoll.

*Monument: l’altar que es guarneix i on es guarda el Santíssim el Dijous Sant.