Èxit del Dia Internacional dels Museus al Museu Ripoll

del 18 al 20 de maig de 2018

XIT DEL DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS AL MUSEU ETNOGRÀFIC DE RIPOLL

600 persones visiten el Museu durant el DIM 2018

El Dia Internacional dels Museus (DIM), esdeveniment que es celebra cada 18 de maig amb l’objectiu de conscienciar els ciutadans sobre el paper dels museus en el desenvolupament de les societats, ha tingut una gran acollida al Museu Etnogràfic de Ripoll que hi participa pràcticament des dels inicis d’aquesta iniciativa.

El DIM es caracteritza per l’organització d’activitats especials als museus, jornades de portes obertes i per la Nit dels Museus, en la qual aquests equipaments obren en horaris poc habituals.

Enguany el Museu Etnogràfic de Ripoll ha ofert tres dies d’activitats i de portes obertes (entrada gratuïta), concretament del 18 al 20 de maig.

El divendres 18 de maig, es va realitzar la gravació d’un reportatge testimonial sobre la cuina, on diferents persones van venir al Museu a explicar-nos els seus records, experiències, o habilitats amb la cuina entre d’altres. Aquesta acció iniciada pel DIM s’emmarca dins del projecte Tu ets patrimoni, tots som Ripollque permetrà fer un treball etnogràfic tot estudiant el present de la vila de Ripoll, formada per una població molt variada i rica, però que tots tenim punts en comú en molts temes des del punt de vista de la quotidianitat i un exemple és la cuina, un element que ens permet observar les semblances que hi ha entre persones de diferents edats i procedència, però que a la vegada ens permet posar en valor les diferències que ajuden a enriquir-nos. Amb un tema tan senzill com és la cuina, veiem com les persones s’han adaptat a l’entorn tot incorporant i combinant noves receptes amb plats del seu lloc d’origen, o com han exportat el que han après.

D’entre tots els testimonis, vam poder conèixer des de plats que es cuinaven fa més de cinquanta anys, plats típics que feien els nostres avis, quins guisats eren els més típics d’Andalusia per a poder resistir tota una jornada de treball al camp i també què es menja durant el ramadà, plats que també han de ser contundents per a poder aguantar en dejú durant tot el dia.

Fruit d’aquesta gravació, es crearà un documental que es visualitzarà al mateix Museu Etnogràfic de Ripoll aquesta tardor per la Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic.

El dissabte 19 va tenir lloc la Nit dels Museus, nit en la qual el Museu va obrir a les 21 h per oferir la possibilitat de realitzar el taller, aquest cop dirigit a un públic adult, Fes d’etnògraf – El rerefons del Museu, que va permetre accedir als espais més desconeguts i que no són visitables, com ara el taller de restauració o alguns magatzems. Seguidament, el visitant va poder posar-se els guants i realitzar el procediment que se segueix quan una nova peça entra al Museu: registre de la peça, prendre les mides, esbrinar la utilitat de l’objecte si no se’n té constància, etc.

Trenta-sis persones es van convertir en etnògrafs per una estona i van poder experimentar les dificultats i obstacles que en alguns casos es poden trobar davant de l’anàlisi d’una peça.

En total, 600 persones han gaudit del cap de setmana del Dia Internacional dels Museus al Museu Etnogràfic de Ripoll, tot participant en les diferents activitats organitzades o visitant el Museu aprofitant les portes obertes.

Ripoll, 22 de maig de 2018

2018-06-27T07:22:26+00:00